Yaklaşık bir yıldan beri yaşamımıza girmiş olan COVID-19 virüsü sosyal hayatımızda olduğu gibi ekonomik hayatımızda da önemli değişikliklere yol açtı. Pandemiyle birlikte e-ticaret büyük bir ivmeyle arttı, digital pazarlama her şirketin vazgeçemeyeceği bir kanal oldu.
PANDEMİNİN MÜŞTERİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ
Ekonomik hayatımızdaki en önemli değişiklik satın alma alışkanlıklarımızda oldu. Müşterilerin satın alma alışkanlıklarında meydana gelen bu değişiklikler, pazarlama yöntemlerinin de aynı yönde değişmesini zorunlu kılmaktadır. Günümüzde artık herkesin mutabık olduğu bir gerçek var ki pandemiden sonra hemen hemen hiçbir şey eskisi gibi olmayacak. Bu açıdan baktığımızda insanların satın alma tercihlerinde de değişiklikler kalıcı olabilecektir. Bu nedenle işletmeler müşterilerinin pandemiden sonraki davranışlarını daha şimdiden gözlemleyerek tespit etmek ve bu değişimlere yönelik önlemler almak durumundadırlar.
Müşteriler aynı ürünleri veya hizmetleri tercih etmeye devam edecekler mi? Yoksa başka alternatiflere mi yönelecekler? Yoksa artık bir ürün ya da hizmetten tamamen vaz mı geçecekler? Ya da aynı ürünleri ve hizmetleri kullanacaklar ama satın alma yöntemlerini mi değiştirecekler? Ya da aynı ürünü ya da hizmeti her zamankinden daha az ya da daha fazla miktarda mı satın alacaklar?
Bu soruların cevabı sektörden sektöre değişebilir. Ancak değişmeyen bir gerçek var ki o da her sektördeki müşteriler artık dijital uygulamaları daha çok kullanmaya başladılar. O halde işletmeler de pazarlama yöntemlerinde dijital uygulamalara daha fazla yer vermek zorundadırlar. Unutmamak gerekir ki zaten hayatımıza girmiş olan yapay zeka, makine öğrenimi (derin öğrenme), nesnelerin interneti, lokasyon ve navigasyon teknolojileri, sanal gerçeklik, dron teknolojisi, robotlar, bulut teknolojileri gibi teknolojiler yakın zaman içinde işletmelerin pazarlama stratejilerinde ve yöntemlerinde olmazsa olmaz enstrümanlar olarak yerlerini alacaklar.
DİJİTAL PAZARLAMA BÜYÜK BİR İVME KAZANDI
Son 10 yıldan bu yana önemli bir ivme ile artmakta olan e-ticaret, pandemiyle birlikte daha da büyük bir ivme kazandı. Üstelik toplumun bütün kesimlerine de yayıldı. Daha önce hiç internetten alışveriş yapmamış olan insanlar için bile e - ticaret artık sıradan bir işlem haline geldi. Durum böyle olunca işletmeler dijital pazarlamanın yollarını aramaya başladılar. Örneğin pazarlamanın en önemli enstrümanlarından olan reklam verme yöntemlerinde bile önemli değişiklikler oldu. Önceleri daha çok arkadaşlar arasında haberleşme için, doğum günü ve diğer özel günlerde ve bayramlarda kutlamalar için kullanılan sosyal medya hesaplarının artık ticaret alanında kullanılabilen mecralar olduğu anlaşıldı. Televizyon, gazete, dergi gibi basın yayın organlarına verilen reklamlar yerini artık yavaş yavaş sosyal medya uygulamalarındaki reklamlara bırakmaya başladı. Bunu gören işletmeler daha şimdiden dijital pazarlama ajanslarıyla işbirliği yaparak dijital pazarlama da etkili olmaya çalışıyorlar. Business-to-business (B2B), Business-to-customer (B2C), Direct To Customer (D2C) gibi yeni söylemler ortaya çıktı. Artık firmalar e-ticaret ya da sosyal medya kanallarında bu yöntemleri kullanarak doğrudan müşterilerine ulaşmaya çalışıyorlar. Üstelik bu dijital yöntemler sayesinde işletmeler, müşterileriyle ve özellikle son tüketicilerle çok daha yakından ve doğrudan ilişkiler kuruyor, müşteri ihtiyaçlarını karşılamada daha hızlı, daha esnek ve daha başarılı olabiliyorlar.
Rakiplerine göre üstün rekabet avantajı elde etmek isteyen işletmeler hiç zaman kaybetmeden dijital pazarlamanın yollarını ya da en azından pazarlamada da dijital yöntemleri daha fazla kullanmanın yollarını aramak durumundadırlar.