Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Türkiye’nin bayrak taşıyıcısının artık bir şirketler grubuna dönüştüğünü vurguladı:
- Bu yıl hedeflediğimiz 17.5 milyar dolarlık ciromuzun 5.5 milyar doları iştiraklerimizden elde edilecek.
İştiraklerinde örnekler verdi:
- THY-Opet, oldukça iyi gidiyor. Türkiye’deki hemen her havaalanında uçak yakıtı servisi yapıyor. Türkiye’nin 8’inci büyük enerji şirketi konumuna geldi.
- Shell-Turcas ile pazarlama işbirliğinin açıklandığı basın toplantısı duyurusu ilk ulaştığında, “THY-Opet ortaklığı bitiyor mu?” diye düşünmedim değil.
- Opet’le ortaklığımızdan memnunuz. Bu ortaklık ana şirkete, yani THY’ye para da kazandırıyor.
TAI ile ortak şirketlerinin “galley” üretimine başladığını kaydetti:
- Bu şirketimiz şimdilik uçakların mutfak bölümünü üretiyor. “Galley”de Boeing’in global listesine girdik. Şirketimizin ilk aldığı iş, THY filosundaki 12 Boeing’in içine girmek olacak. Yani, söz konusu uçakların mutfağı “Made in Turkey” oluyor. Şu anda uçan uçakların birkaçında mutfaklar artık yerli.
Lufthansa ile ortak oldukları Sun Express’in de “galley” ihalesini aldıklarına işaret etti:
- Airbus’la da yerli “galley” işini görüşüyoruz.
Galley üretimi öncesinde 3 yılda mühendislerin 6 milyon dolarlık Ar-Ge yaptığına değindi:
- Zamanla uçağın tuvalet ve diğer iç aksamlarını da üretmeye başlayacağız.
- Tuvaleti yapmak, mutfaktan daha mı zordur?
- Zor diye bir durum yok. Süreç öyle gelişti.
- Kendi filonuzdaki uçakların mutfak bölümlerini üretmeniz size ne kadar tasarruf sağlayacak?
- Sözünü ettiğimiz uçakların mutfak bölümlerinin 400 bin dolarlık maliyeti var. Yani, uçak başına 400 bin dolarlık mutfak bedeli artık Türkiye’de kalacak.
Assan Grubu’yla uçak koltuğu üretimine girdiklerini anımsattı:
- Şimdilik ekonomi sınıfı koltuk üretimi yapılıyor. THY filosundaki 10’dan fazla uçağa o koltuklar girdi. Üretilen koltukların fiyat/kalite düzeyi rekabetçi oldu. Zamanla daha özellikli koltuk üretimine de geçilecek.
Hamdi Topçu, THY’nin iştiraklerinin başarısını sıralarken 1980’li yılların ikinci yarısını, rahmetli Adnan Kahveci’yle yaptığımız tartışmaları anımsadım...
THY’nin yan şirketleri Boğaziçi Hava Taşımacılığı (BHT), Usaş (Uçak Servisi A.Ş.) ve Havaş’ın özelleştirilmesi için dönemin ANAP Hükümeti epey çaba harcadı...
BHT, süreçte çıkan bazı sancılar yüzünden kapatıldı. Önce Usaş, zaman içinde de Havaş özelleştirildi...
AK Parti iktidarının THY’ye atadığı yöneticiler, özelleştirilmiş Usaş’tan aldıkları hizmeti pahalı bulup, yerine Turkish-Do&Co’yu kurdu, çok başarılı oldu.
Derken Havaş’la ortaklaşa TGS’yi kurup, tüm yer hizmetlerini bu şirkete devretti. Topçu, TGS’nin de ana şirket THY’ye kâr aktaran iştirakler arasına girdiğini vurguladı.
Bugün gelinen noktada, THY iştirakleriyle birlikte Türkiye’nin önde gelen holdingleri arasına girecek boyuta ulaştı...
17.5 milyar dolarlık konsolide ciro planı da bu boyutu ortaya koyuyor...
Son yıllarda kimse, “THY’nin kamuda kalan yüzde 49’u neden özelleştirilmiyor?” diye sormuyor...
İşler böyle yürürken THY’nin kalan yüzde 49’unun özelleştirilmesi gündeme getirilir mi?
Cennet Koyu’nda ‘yeşil’e 50 milyon dolar harcadı
Eylül 2011’de Bodrum Göltürkbükü Cennet Koyu’nda yatırıma yeni başlamış, henüz 2 örnek villanın kaba inşaatı aşamasına ulaşmış Astaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Aşçı, 500 milyon dolara tamamlamayı planladığı projeyi heyecanla anlatırken anımsatttım:
- Burada inşaat yoğunlaştıkça önemli tepkilerle karşılaşacaksınız.
- İnşaatın asıl yürüyeceği alanda ciddi bir ağaç varlığı yok. Ayrıca, proje kapsamında yeşil örtüye de önemli kaynak ayırdık.
İnşaat yoğunlaşınca tepkiler arttı:
- Cennet Koyu, Cinnet Koyu’na dönüştü...
Aşçı, işletme için Mandarin Oriental Hotel’le anlaştığı projeyi 650 milyon dolara temmuz ayı başında tamamladı. Ön açılışın gerçekleştiği gün oradaydım:
- Çevreyi yeşillendirmeye ciddi harcama yapacağınızı söylemiştiniz. Ne kadar harcadınız?
- 50 milyon doları buldu. 1 milyon bitki diktik. Bunlar arasında 2 bin 500 zeytin ağacı var.
Dikilen ağaçlar, bitki örtüsü geliştikçe, Cennet Koyu’nda görüntü toparlanacak gibi görünüyor...