Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Hizmet İhracatçıları Birliği’nin (HİB) Sapanca’da düzenlediği “Sinerji ve İşbirliği Çalıştayı”nda, altyapı yatırımlarının milli gelire katkısını ortaya koyan tabloyu ekrana yansıttı:
Karayolu: 2003-2021 döneminde 112.4 milyar dolarlık karayolu yatırımı yaptık. Bu yatırımların milli gelire katkısı 124.5 milyar doları buldu.
Demiryolu: 2003-2021 döneminde 36.8 milyar dolarlık demiryolu yatırımı gerçekleşti. Bu yatırımların milli gelire 38.5 milyar dolarlık katkısı oldu.
Havayolu: 2003-2021 yılları arasında havayolu yatırımlarına 16.2 milyar dolar harcadık. Ülkemizdeki havalimanı sayısı 57’ye çıktı. Havayoluna yatırımların milli gelire katkısı 201.5 milyar dolara ulaştı.
Denizyolu: 2003-2021 döneminde denizyolu yatırımlarına 2 milyar dolar yönlendirdik. Bu yatırımların milli gelire katkısı 22.1 milyar doları yakaladı.
Haberleşme: 2003-2021 yılları arasında haberleşmeye 16.2 milyar dolar yatırdık. Bu yatırımların milli gelire katkısı 161.5 milyar doları buldu.
Bakan Karaismailoğlu’nun paylaştığı etki analizi, milli gelire en yüksek katkısı havayolu yatırımlarının yaptığını ortaya koydu.
Karaismailoğlu, benzeri bir hesaplamayı da ulaştırma-haberleşme altyapısına yapılan yatırımların üretime katkısı açısından da yaptırdı:
Karayolu: 2003-2021 döneminde karayollarına yaptığımız 112.4 milyar dolarlık yatırımın üretime katkısı 268 milyar doları buldu.
Demiryolu: 2003-2021 yılları arasında demiryoluna yaptığımız 36.8 milyar dolarlık yatırımın üretime katkısı 83.4 milyar dolar oldu.
Havayolu: 2003-2021 döneminde havayoluna yapılan 16.2 milyar dolarlık yatırımın üretime katkısı 439.5 milyar dolara ulaştı.
Denizyolu: 2003-2021 yılları arasında denizyoluna yaptığımız 2 milyar dolarlık yatırımın üretime katkısı 41.8 milyar dolar düzeyinde gerçekleşti.
Haberleşme: 2003-2021 döneminde haberleşmeye yapılan 16.2 milyar dolarlık yatırım, üretime 305.5 milyar dolarlık katkı sağladı.
Ardından söz konusu yatırımların milli gelire ve üretime toplam katkısı üzerinde durdu:
- 2003-2021 döneminde Bakanlığımızın yatırımları 183.6 milyar dolar oldu. Bu yatırımlar milli gelire 548.1 milyar dolar, üretime ise 1 trilyon 138 milyar dolar katkı sağladı.
Karaismailoğlu, ekrana yansıttığı bir başka tabloda da İstanbul-Gebze-İzmir O-5 Otoyolunun turizm sektörüne, tarıma ve üretime etkisini paylaştı:
Turizm Sektörüne Etkisi: İstanbul-Gebze-İzmir Otoyolunun devreye girmesinden bugüne bölgede 306 adet yeni tesis açıldı. Oda sayısı 31 bin adet arttı. Yatak sayısındaki artış da 61 bin adet oldu.
Tarım ve Hayvancılık Sektörüne Etkisi: İstanbul-Gebze-İzmir O-5 Otoyolu devreye girdikten sonra bölgede ekili tarım alanı 300 bin dekar arttı. Tarımsal üretimde 400 bin ton artış oldu. Küçükbaş hayvan sayısındaki artış 713 bini, büyükbaşta da 350 bini buldu.
Sanayi Üretimine Etkisi: İstanbul-Gebze-İzmir O-5 Otoyolu devreye girdikten sonra bölgede 8 yeni OSB yatırımlara açıldı. 13 adet mevcut OSB’de 2 bin 635 hektarlık genişleme çalışması başladı. 54 bin kişilik yeni istihdam alanı oluştu. Bölgedeki ihracatta 113 milyar liralık artış oldu.
Sonra ulaştırma-haberleşme yatırımlarının etki analizini şu özet mesajla tamamladı:
- Ulaştırma-haberleşmeye yapılan her 1 birimlik yatırım gayri safi yurt içi hasılaya 6 kat katkı sağlıyor. Üretime de 10 birim katkı yapıyor.
Yapılan analizler, ulaştırma-haberleşme yatırımlarının üretime, istihdama, milli gelire olumlu etkisini verilerle ortaya koyuyor.
İş dünyası ve vatandaşlar analizlerden ortaya çıkan olumlu tabloyu ne kadar hissedebiliyor?
Koltuk araları 2.5 santim daralacak 31 yolcu eklenecek
Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Başkanı Prof. Ahmet Bolat, geçenlerde düzenlediği sohbet toplantısında uçaklarda koltuk sayısını artırmaya dönük adımlar atacaklarını bildirdi:
- 189 koltuklu uçaklarımızda koltuk sayısını 220’ye çıkaracağız.
Bunu koltuk aralarıyla küçük oynamayla sağlayacaklarını belirtti:
- Koltuklar arasındaki boşlukları 2.5 santim daraltacağız. Bu yolcunun çok da hissedeceği bir daralma olmayacak. Anadolujet uçaklarında bunu denedik. Şimdi THY uçaklarında da bunu yapacağız.
Aynı pilotlarla yüzde 18 fazla kapasite sunduk
THY Yönetim Kurulu ve İcra Başkanı Prof. Ahmet Bolat, aynı pilotlarla yüzde 18 fazla kapasite sunduklarını belirtince, bunu nasıl yaptıklarını sorduk, şu noktanın altını çizdi:
- Bir pilot yılda 900 saat uçabiliyor. Uluslararası sivil havacılık kuruluşları pilotların uçuş saatlerini yakından izliyor. Yani, pilotların yıllık uçuş süresini uzatmamız söz konusu da değil, mümkün de olmaz.
THY Genel Müdürü Bilal Ekşi araya girdi:
- Pilot arkadaşlarımızdan yıllık izinlerini düşük sezona kaydırmalarını istedik. Yüksek sezonda yüzde 18’lik kapasite artışını böyle sağladık.