Günümüzde işletmeler için önemli yönetim fonksiyonlarından biri de kurumsal iletişim yönetimidir. Bu fonksiyon yakın zamanlara kadar kurumsallaşmış işletmelerde var olan “Halkla ilişkiler” süreciyle ilişkili olmakla beraber halkla ilişkileri de içine alan çok daha geniş kapsamlı bir yönetim sürecidir. Çünkü klasik halkla ilişkiler süreci daha çok pazarlama odaklı bir süreç iken kurumsal iletişim süreci müşterilerin yanında tedarikçileri, kurum çalışanlarını, hissedarları, sektörel kuruluşları yani bütün paydaşları hedefleyen bir süreçtir.
KURUMSAL İLETİŞİMİN TANIMI
Kurumsal iletişim, stratejik yönetimin önemli araçlarından biridir. Kurum içerisinde bilgilerin doğru kanallarla doğru yerlere ulaşmasını sağlamak, bundan da önemlisi duyguların düşüncelerin, ortak değerlerin, stratejilerin, hedeflerin, şirket kültürünün, şirket imajının kuruluş içi ve dışı paydaşlara doğru yöntemlerle iletilmesini sağlamak kurumsal iletişim yönetiminin en önemli görevlerindendir. Çünkü günümüzün rekabet koşulları, kuruluşların kar elde edebilmeleri ve hedeflerine ulaşabilmeleri için halkla ilişkiler ve reklam gibi klasik pazarlama yöntemlerinin dışında bazı faaliyetlerde bulunmalarını da gerektirmektedir. Bu bakımdan kuruluşların hedeflerinin, vizyonlarının, temel değerlerinin, stratejilerinin, politikalarının, kültürel özelliklerinin ve uygulamalarının ilgili paydaşlara doğru iletişim araçlarıyla iletilmesi çok önemlidir.Kurumsal iletişim yönetimi bu iletişim kanallarının sağlıklı bir şekilde çalışmasını sağlayan bir yönetim sürecidir.
Toparlayarak bir tanım yapacak olursak, kurumsal iletişim yönetimi, bir yandan kuruluş içindeki birim ve kişiler arasında bilgi, duygu ve düşüncelerin doğru iletişimini sağlayarak kurum içi paydaşlar arasındaki koordinasyonu, motivasyon artışını ve kültürel değerlerin paylaşılmasını gerçekleştiren öte yandan kuruluş dışındaki paydaşlarla da sağlıklı iletişim kurulmasını sağlayarak kuruluşun imajını ve itibarını artıran ve koruyan bir yönetim sürecidir.
KURUMSAL İLETİŞİMİN YARARLARI
Kurumsal iletişim uygulamalarının en önemli getirisi kurum içi ve kurum dışı paydaşların nezdinde güven oluşturulmasıdır. Paydaşların bir kuruma güvenmesi o kuruluşun imajını yükseltir. Bu imajın korunması ve yönetilmesi kurumsal iletişim departmanlarının görevidir. Bu açıdan bakıldığında kurumsal iletişim süreci iki ana kısıma ayrılabilir.
-
Kurum İçi Paydaşlara Yönelik Çalışmalar,
-
Kurum Dışı Paydaşlara Yönelik Çalışmalar .
-
KURUM İÇİ PAYDAŞLARA YÖNELİK ÇALIŞMALAR
Kurum içi paydaşlara yönelik çalışmalarla;
-
İşletmelerdeki yönetim kademeleri ve bireyler arasında.
-
Bireylerle diğer bireyler arasında.
-
Bireylerle birimler arasında .
-
Birimlerle diğer birimler arasında iletişim sağlanır.
Çeşitli kutlamalar, yıldönümleri, partiler, piknikler, geziler gibi sosyal aktiviteler kullanılarak ortak zeminler oluşturulur. Bu zeminler kullanılarak kuruluştaki tüm paydaşlar arasında daha iyi iletişim ve koordinasyon sağlanır, bireysel ve kurumsal motivasyon artar.
Vizyon sunumları,bstratejik toplantılar, arama konferansları,bpaneller,bkonferanslar,bbeyin fırtınası toplantıları gibi faaliyetlerle de tüm çalışanların kurumun vizyonuna, hedeflerine ve başarısına odaklanmasına katkıda bulunulur.
Kurumsal iletişim departmanları üst yönetimle işbirliği yaparak kuruluş kültürünün geliştirilmesinde ve yagınlaştırılmasında da önemli görevler yerine getirirler. Çalışanların performanslarının artırılmasını , işyerini sahiplenme duygularının gelişmesini, birbirleriyle sevgi ve saygı sınırları içinde ilşkiler kurmalarını kolaylaştıracak sosyal etkinlikler hazırlarlar.
-
KURUM DIŞI PAYDAŞLARA YÖNELİK ÇALIŞMALAR
İşletmeler dış çevreleriyle de sürekli iletişim içindedirler. Bu dış çevrelerin başlıcaları şöyle sıralanabilir;
- Müşteriler,- Tedarikçiler,
- Sektörel kuruluşlar,
- Ulusal ve uluslararası sosyal baskı grupları,
- Sektörel kuruluşlar,
- Devlet kurumları,
- Sivil toplum örgütleri ve çevre koruma kuruluşları.
Kurumsal iletişim sürecinde, yukarıda sıralanan bu dış çevre unsurları nezdinde kuruluşun güvenilirliğini, itibarını korumayı ve artırmayı sağlayan iletişim yöntemleri kullanılır. Basın toplantıları, kamuya açık sosyal faaliyetler, sponsorluklar, çocuk kulübü, gençlik kulübü gibi kulüplerin kurulması, bu iletişim araçlarından bazılarıdır.
Günümüz rekabet koşullarında rekabet avantajı yaratmak için rakiplerden farklı davranmak çok önemlidir. Bunun için yaratıcı fikirler oluşturmak gerekir. Örneğin kuruluşun sahip olduğu bir marka ya da ürünle ilgili bir konsept ya da bir “hikaye” oluşturmak ve bunu hedef kitlelerle paylaşmak, kuruluş ya da marka hakkında farkındalık ve bir imaj yaratmak kurumsal iletişim yönetimi çalışmalarıyla çok daha kolay başarılabilir.
Bu noktada özellikle belirtmek gerekir ki kurumsal iletişim departmanları bu işlevleri yerine getirirlerken yukarıda sözünü ettiğimiz kuruluş içi iletişim araçlarını da kullanarak kurum içindeki potansiyellerden ve dinamiklerden de yararlanırlar. Bu açıdan bakıldığında kurumsal iletişim yönetimi hem kuruluş içindeki iletişimle hem de kuruluş dışındaki iletişimle ilgili olan ve bunların koordinasyonunu da sağlayan bir yönetim sürecidir.