Geçen ayki yazımızda kurum kültürü çerçevesinde karar verme sürecini incelemeye başlamış ve bu ay da devam edeceğimizi belirtmiştik. En son karar vermede gücün, belirli bir ya da birkaç yöneticide toplandığı “GÜÇ ODAKLI” işletmelerden söz etmekteydik. Bu ay kaldığımız yerden devam ediyoruz.
Bu tür işletmelerde her şey karar vericilerin iki dudağının arasında olduğundan sistem, prosedür, talimat, dokümantasyon, takım çalışması gibi yönetsel gereçlerin pek önemi yoktur. Bir problem çıktığında bu uzman kişiler derhal problemi çözme yoluna girerler. Üstelik karar verme gücünü elinde bulunduran bu insanlar üst düzey yönetici de olmayabilirler. Ancak işletmede yöneticilerden fazla bu uzman kişilerin sözü geçerlidir. Genellikle işler bir kişinin inisiyatifiyle ve deneme yanılma metoduyla yürür. Buna karşılık işletmede insan ilişkileri, güven, yakınlık, arkadaşlık gibi unsurlar daha önemlidir. Özellikle karar verme gücünü elinde bulunduranlar “amatör ruhludur”. Çalışma saatleri uzun ve belirsizdir. Meşhur deyişle zihinlerinde “Mesai Mefhumu” yoktur. Geçen ay da belirttiğimiz gibi bu yöneticilerin karizmaları yüksektir ve bunlar adeta “Süpermen”dirler. İlk bakışta iyi gibi görünen bu durum uzun vadede işletmeler için yararlı olmayabilir. Çünkü günümüz modern yönetim yaklaşımlarına göre işletmelerin süpermenlerden daha fazla iyi takım oyuncularına ihtiyaçları olduğu herkes tarafından kabul edilmektedir. Nitekim o süpermenlerin işletmede bulunmadığı zamanlarda (örneğin tatilde-izinde olduğu zamanlarda ya da işten ayrıldığı durumlarda) ilgili süreçlerin aksama olasılığı çok yüksektir. Öte yandan böyle uzmanlar çoğu kez başka işletmelerden daha fazla ücret ya da daha üst düzey yöneticilik vaatleriyle teklifler alırlar.
Bu nedenle işletmelerde gerek yönetim süreçlerinde gerekse üretim süreçlerinde kararlar alınırken sınırlı sayıda insanın yerine takım çalışmalarının daha etkin kullanıldığı “Takım Kültürü” yaklaşımını benimsemek daha yararlı olabilir.
► TAKIM KÜLTÜRÜ
Günümüzde modern yönetim yaklaşımının en önemli araçlarından biri takım çalışmasıdır. Doğru yapılan bir takım çalışması sonucunda elde edilen sonuçlar, çoğu zaman o takımda bulunan ve ilgili konuyu takım arkadaşlarından çok daha fazla bilen bir uzman kişinin bile tek başına alacağı karardan daha doğru olabilmektedir. Yapılan çalışmalar ilgili konuyu daha az bilen takım üyelerinin de elde edilen sonuca önemli katkılarının olduğunu ortaya koymaktadır. Hatta sözkonusu süreçlerle ilgili hiç bir bilgisi olmayan kişilerin bile takım çalışmaları sırasında sordukları akla gelmeyen sorularla ya da bilgisizlikten kaynaklanan farklı bakış açılarıyla yaptıkları değişik önerilerle sonuca katkıda bulunabildiklerinden söz edilmektedir. Doğru sonuçların alınabilmesi için elbette takım çalışmalarının da doğru yapılması gerekir.(Takım yönetimini de ayrı bir yazı konusu olarak ileriki zamanlarda ele alabiliriz.)
Takım kültürünün hakim olduğu işletmelerde herkes iş süreçlerine ve iş sonuçlarına odaklanır. Kişisel başarılar ya da kaygılar değil takımın performansı ve elde ettiği iş sonuçları önemlidir. Bu anlayış üst yönetimden alt kademedeki çalışana dek işletmedeki tüm çalışanlar tarafından yaygın bir şekilde benimsenmiş olmalıdır.